Malam

malam malam
kadang sunyi
kadang bising
bila ada suara
aku suka
tak jemu
tunggu saja
biar bingar jadi teman
hindar segala niat lena
hingga besok
hari baru
harap bisa membawa aku jauh
ke alam aneh
alam janggal
asal lain dari yang ada
sungguhnya aku ini bosan
apa ada pada dunia ini
siang kotor
senja keji
larut malam bosan
ulang lagi kemudian hari
malam malam
tak boleh aku lari
duduk diam biar lepas
sangsi
mimpi
ngeri
semua ada
kerna mungkin minda lusuh
satu hari bergelora
pikir manusia dunia dusta
kejar apa yang tiada
buang apa yang ada
sikit semuanya
tak cukup syaratnya
hilang ertinya
aku pun lompat
kerna dia berjoget
kamu bergolek
mereka berarak
aku pun lompat
terkinja-kinja teruja
bila penat lelah
berhenti seketika
hati tertanya
sejenak
kenapa terpedaya?
tipu helah ternyata hebat
tak dapat diuji
tak bisa dikaji
aku terlompat kembali
malam malam
sunyi sepi
kenangan siang mengusik
masanya aku bodoh biul
tiada bising tiada celaru
otak kosong
beri ruang mengenang
nasib yang diukir
gagah megah
tak dapat dipadam
tak akan menyelam
kesal
hampa
harap
janji
berubahnya esok pagi
bila langit sahut mentari
diri lahir kembali
tapi rembulan masih bertakhta
dan bintang degil berkelip
biar
malam malam
bunyi bising
teman seketika
pemusnah lena

Comments

Popular Posts